Test venhuis

Fons

Wie niet waagt, wie niet wint

Dat was wat Fons Meester op 22-jarige leeftijd dacht. Samen met zijn vriend Theo Paschedag besloot hij een eigen drukkerij te starten. Het was vaak fantastisch, soms pittig, altijd hard werken maar nu, 40 jaar later draait het nog steeds.

Liefde voor het vak
De liefde voor drukwerk zat er al vroeg in bij Fons: „Mijn oudste broer werkte bij de krant en zijn enthousiaste verhalen over drukpersen aan de eettafel wekten bij mij nieuwsgierigheid op. Uiteindelijk ben ik leerling handzetter geworden en op die manier ben ik in het vak gerold.”  

“Na een tijd bij Drukkerij Huig gewerkt te hebben dacht ik: Dit kan ik ook! Met goede vriend Theo begon Fons Drukkerij ’t Venhuis in, heel toepasselijk, Venhuizen. In de bollenschuur van Fons’ vader startten de mannen met hun eerste producties. “Ondernemers in het dorp gunden ons het werk wel. Daarnaast onderscheidden wij ons altijd door op creatieve wijze mee te denken met onze klanten. Wat dat betreft is er niet veel veranderd.”

Uit het niets op die leeftijd een eigen bedrijf starten, is dat lastig?
“Ik ben altijd erg positief ingesteld als het om zakendoen aankomt. Wij dachten eigenlijk dat er na een jaar werken wel een nieuwe auto van af zou kunnen. Dat bleek vijf jaar te duren. Ondernemen brengt soms zorgen met zich mee. Je moet, zeker in de begintijd, veel investeren. Gelukkig had mijn vrouw ook een baan als kleuterjuf. In de begintijd hebben we echt geleefd van haar salaris.”

Fons en zakenpartner Theo

Fons met de oprichtingsakte

 

Contact met klanten
Het klantcontact vond Fons het mooiste aan zijn werk. “Geen dag is hetzelfde bij ons bedrijf. Onder een bepaalde tijdsdruk een bijzondere opdracht afronden die voor een klant belangrijk is gaf mij altijd erg veel voldoening. En de klant natuurlijk ook!”

“Een opdracht die me bij is gebleven is een rapport dat we onder embargo moesten produceren voor een groot reclamebureau. Het zou op een bepaalde datum worden uitgereikt aan toenmalig premier Kok. Een van de zaken die daarin vernoemd stond bleef me bij: de vraag naar seniorenwoningen zou groeien en in 2015 op haar hoogtepunt zijn. Hier hebben we handig op ingespeeld. Ons oude pand stond midden in het dorp en kon ik goed verkopen aan een projectontwikkelaar. Hier staan nu een flink aantal nieuwe seniorenwoningen.”


Stokje overgedragen

Volgens Fons is een goed contact met de klant de sleutel tot succes. De verschuiving van print naar digitaal werk en ontwerp is duidelijk te merken, maar de persoonlijke benadering van Venhuis is onveranderd. Daar ligt de kracht van het bedrijf. Na 35 jaar heeft Fons het stokje overgedragen aan zijn dochter Anne en zakenpartner Gerry. Samen tillen zij Venhuis Communicatie Producties naar een nog hoger niveau.